شما اینجا هستید

۱۰ شهر برتر دوچرخه دوست در جهان

۱۰ شهر برتر دوچرخه دوست در جهان

خواندن ۵ دقیقه
امروزه با اینکه تولید اتومبیل های برقی و پیشرفته و استفاده از آنها در سیستم های جابجایی درون‌شهری، بسیار در کاهش آلودگی هوا تاثیرگذار بوده است، اما دوچرخه، همچنان به عنوان کارآمدترین، عملی‌ترین و مطمئن ترین راه حل در حمل و نقل های شهری شناخته می شود.

بسیاری از شهرها به ساخت زیرساخت‌ها و گسترش امکانات برای قرار دادن دوچرخه به عنوان شیوه‌ای برای حمل و نقل روزمره توجه زیادی کرده‌اند تا بتوانند قابلیت زندگی شهری را بهبود بخشند.

برای مطالعه پیشرفت تلاش‌ها و ابتکارات انجام‌شده توسط شهرهای سراسر جهان در زمینه دوچرخه‌سواری، فهرست کپنهاگنیز که رتبه‌بندی جامع و هم‌جانبه از دوچرخه‌دوست‌ترین شهرهای جهان است، ارائه شده است. برای ویرایش پنجم این فهرست که از سال ۲۰۱۱ به صورت دو سالانه منتشر شده است، در این مقاله، بیش از ۱۱۵ شهر از سراسر جهان با استفاده از ۱۴ پارامتر که تمرکز آن‌ها روی جاه‌طلبی، فرهنگ و طراحی منظر خیابانی است، ارزیابی و رتبه‌بندی شده است.

بر این اساس، کپنهاگ مثل همیشه رتبه نخست شهرهای دوچرخه دوست جهان را کسب کرده است. آمستردام با گام‌های جسورانه اخیر، یوترکت (شهری در هلند مرکزی) را از مکان دوم حرف کرده است. هر سه این شهرها، الگوهای کاری برای رقابت دوستانه بین همه شهرهای زیر هستند و تنها شهرهای دانمارک و هلند نیستند که دوچرخه‌سواری را جدی می‌گیرند. در سه شهر دوم، شکاف بزرگی بین سه شهر آنتورپ، استراسبورگ و بوردو دیده می‌شود. به دنبال آنها، اسلو در چهار سال گذشته در بین رده‌بندی دیده می‌شود و سایر تازه‌وارد‌های فهرست به این لیست، بوگوتا، برمن، تایپه و ونکوور هستند که نشان‌می‌دهند که شهرهای دیگر چطور ممکن است به مراکز شهری برای دوچرخه‌سواری بهتر تبدیل شوند.

 خارج از لیست ۲۰ شهر برتر، تعدادی شهر وجود دارد که همگی در رتبه‌های خیلی پایین فهرست کپنهاگنیز قرار دارند و هرکدام به سرمایه گذاری پایدار و اجرای نوآوریدر زمینه دوچرخه نیاز دارند تا بتوانند رتبه‌های بهتری را در سال ۲۰۲۱ کسب کنند. با این حال تا آن زمان، این ۲۰ شهر دوچرخه‌دوست‌ترین شهرهای جهان هستند.

۱. کپنهاگ، دانمارک

در این شهر، ۶۲ درصد از سفر کارمندان به محل کار یا دانش‌آموزان و دانشجویان به مدرسه یا دانشگاه با دوچرخه انجام می‌شود. ساکنین کپنهاگن روزانه ۸۹۴٬۰۰۰ مایل دوچرخه‌سواری می‌کنند. سرانه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری این شهر، بیش از ۴۵ دلار است. چهار پل دوچرخه ساخته شده یا در دست ساخت قرار گرفته است؛ یعنی یکصد و چهار مایل مسیر دوچرخه‌سواری جدید.

کپنهاگن

۲. آمستردام، هلند

سال ۲۰۱۹ است و آمستردام به بازی برگشته است. پایتخت هلند دو سال قبل به مقام سوم سقوط کرد. از آخرین فهرست کپنهاگنیز، این شهر طرحی بلندپروازانه برای سال ۲۰۲۲ منتشر کرده است که بر بهبود پارکینگ‌های دوچرخه و زیرساخت‌های موجود دوچرخه متمرکز است.

آمستردام هر ساله با ۱۱٬۰۰۰ عضو از ساکنان جدید، مسیرهای مجلل جدیدی برای دوچرخه‌های بیشتر ایجاد می‌کند. آنها برای کاهش استرس در ساعات شلوغ، در حال افزایش عرض مسیرهای دوچرخه‌سواری جدید به بیش از ۲٫۵ متر و بازطراحی تقاطع‌های اصلی دوچرخه‌سواری برای ایجاد فضای بیشتر برای دوچرخه‌سواری هستند.

اصلاحات: با تمام این برنامه‌ها و تجدید ساختار سیاسی، اکنون زمان آن فرارسیده است که این شهر را در حال پیگیری و اجرای این دیدگاه برای آمستردام ۲۰۲۰ ببینیم. شاید با وجود امکانات وسیع‌تر، پیدا کردن روش‌های واضح‌تر و قوانین سخت‌گیرانه برای موتورسیکلت‌ها در مسیرهای دوچرخه‌سواری، آمستردام بتواند در سال ۲۰۲۱ کپنهاگ را از سد راه بردارد و مقام نخست شهر دوستدار دوچرخه را از آن خود کند.

۲۰ شهر برتر دوچرخه دوست در جهان

 ۳. یوترکت، هلند

ماندن در یک رتبه خاص بین شهرهای دوستدار دوچرخه در هلند دشوار است، اما یوترکت با نوآوری‌های جدید در زمینه دوچرخه، همواره می‌درخشد. مانند بسیاری از شهرهای هلند، این شهر نیز از زیرساخت‌های دوچرخه در کلاس جهانی، سهام معین برای دوچرخه، قابلیت جابجایی مناسب و خطوط مخصوص عبور دوچرخه برخوردار است. اما جایی که واقعا شهر را تحت تاثیر قرار داده، در نوآوری و اراده سیاسی است. بخش قابل توجهی از افزایش سهم معین دوچرخه به هزینه استفاده از ماشین می‌رسد. سیاستمداران در این شهر در حال توسعه، دوچرخه‌سواری را به عنوان شیوه‌ای از حمل و نقل با پتانسیل بالا دنبال می‌کنند. هدف از این کار دو برابر شدن دوچرخه تا سال ۲۰۳۰ است.

را حل‌ها: زیرساخت‌های یوترکت برای بازدیدکنندگان همیشه مشهود نیست. بهبود قوام و شهودی بودن زیرساخت های داخل خیابان از طریق یک سیستم بهبود مسیر یابی می‌تواند به نفع مسافران و بازدیدکنندگان باشد.

بهبود و شهودی بودن زیرساخت‌های داخل خیابان از طریق سیستم بهبود مسیریابی می‌تواند به نفع مسافران و بازدیدکنندگان باشد.

۲۰ شهر برتر دوچرخه دوست در جهان

 ۴. آنتروپ، بلژیک

در طول دو سال گذشته، آنتروپخود را به عنوان یک شهر دوستدار دوچرخه معرفی کرده است. چشم‌اندازهای مبتکرانه، تخصص حرفه‌ای و اقدامات شهرداری، شهر را رو به جلو سوق داده است. برنامه اخیر دوچرخه در این شهر، روی بهبود و اتصال شبکه دوچرخه‌سواری از طریق بهبود تقاطع‌ها، مدیریت چراغ راهنمایی و با هدف کاهش سرعت به حدود ۳۰ کیلومتر بر ساعت در ۹۵ درصد از خیابان‌ها تمرکز کرده است.

۲۰ شهر برتر دوچرخه دوست در جهان

آنتروپ، با هدف سفرهای بین شهری، پارکینگ دوچرخه را در ایستگاه‌های قطار گسترش داده و در تلاش است تا شبکه‌ای از بزرگراه‌های دوچرخه‌ای را که به منطقه وسیع‌تر وصل می‌شوند، گسترش دهد و این استراتژی‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در حال ایجاد تغییر است:

سهم معین دوچرخه در آنتروپ از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۱۸ با شیب کمی در مورد دوچرخه‌سواران زن، از ۲۹ به ۳۳ درصد افزایش یافت.

اصلاحات: زمان آن رسیده است که احزاب سیاسی آنتروپ، سرانجام نقش دوچرخه‌سواری را به عنوان یک شیوه حمل و نقل مدرن و کارآمد، تصدیق کنند و آن را به عنوان الویتی به جای وسایل نقلیه تک‌سرنشین قرار دهند. فشار مداوم و تسریع‌شده برای ارتقای شبکه دوچرخه‌سواری بسیار مورد نیاز است. اهمیت این امر در سال‌های اخیر با تعداد زیادی تصادف غم‌انگیز با کامیون یا اتومبیل که منجر به مرگ یا زخمی‌شدن دوچرخه‌سواران شده است، بسیار مشهود است.

۲۰ شهر برتر دوچرخه دوست در جهان

۵. استراسبورگ، فرانسه

استراسبورگ از مدتها پیش به عنوان شهر برتر دوچرخه فرانسه شناخته شده است و همانطور که سایر کلانشهرهای فرانسه به یاد دارند، این کشور با ایجاد مناظری فراتر از یک شبکه متمرکز دوچرخه‌سواری شهری، موقعیت برتر خود را حفظ کرده است. استراتژی جدید دوچرخه این شهر روی تشویق دوچرخه‌سواران جدید، مدرن‌سازی شبکه موجود، گسترش بزرگراه‌های دوچرخه در حومه شهر و کار روی پتانسیل دوچرخه‌های باربری متمرکز شده است.

اصلاحات: مشکلی که با استراتژی جدید وجود دارد؟ کمبود بودجه و مشاجره است. سیاستمداران باید اهمیت دوچرخه و سرمایه‌گذاری‌های لازم برای افزایش دوچرخه‌سواری در سطح شهر را درک کنند.

۲۰ شهر برتر دوچرخه دوست در جهان

۶. بوردو، فرانسه

بوردو در فهرست امسال در جایگاه ششم قرار دارد، زیرا همچنان نوآوری حمل و نقل در سطح این شهر ادامه دارد. در دو سال گذشته، ممنوعیت استفاده از اتومبیل‌ها از پل تاریخی «پونت د پیر» با امکان افزایش ۲۰ درصدی تردد دوچرخه در طول این پل فراهم شد. اراده سیاسی شدید، بوردو را به شهری تماشایی تبدیل کرده است، زیرا دولت فضای اتومبیل را برای رسیدن گزینه‌های حمل و نقل پایدار، حذف می‌کند.

اصلاحات: امکانات دوچرخه‌سواری در بوردو یکسان نیست که همین می‌تواند باعث گیج شدن کاربران شود. نیاز به امکانات محافظت‌شده‌تری وجود دارد تا تنها ۲۲ مایل مسیر از ۶۰ مایل مسیر دوچرخه‌سواری از خطوط نقاشی‌شده برخوردار است. در آینده نزدیک، دوچرخه‌سواری باید جزو الویت‌های مهم دولت و برنامه سیاسی باقی بماند.

۲۰ شهر برتر دوچرخه دوست در جهان

۷. اسلو، نروژ

پایتخت نروژ در سال ۲۰۱۷ به صدر جدول لیست ۲۰ کشور دوستدار دوچرخه صعود کرد و این بار به رتبه هفتم رسید. اسلو برای همه شهرهایی که گفته می‌شود بسیار تپه‌ای یا برفی هستند، برای جدی گرفتن دوچرخه، نمونه‌ای از آن را قرار می‌دهد. مقامات در سال ۲۰۱۷ در یک حرکت جسورانه با تمرکزی هماهنگ روی شهرهای داخلی، حرکت اتومبیل‌ها را از یک قسمت از شهر ممنوع کردند و سرمایه‌گذاری چشمگیری روی کاهش ترافیک در سطح شهر انجام دادند. همچنین بیش از ۱۰۰۰ پارکینگ خودرو بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی بهتر، حذف شده است.

اصلاحات: اگرچه این شهر دائما در حال افزایش خطوط دوچرخه‌سواری خود است، اما هنوز مسیرهای محافظت‌نشده زیادی وجود دارد که ایمنی کاربران را در خطر قرار می‌دهند. اگر قرار باشد اسلو در سال‌های بعد هم همچنان جزو شهرهای دوستدار دوچرخه باقی بماند باید به تعهدات و سرمایه‌گذاری‌های خود ادامه دهد.

۲۰ شهر برتر دوچرخه دوست در جهان

۸. پاریس، فرانسه

پس از سالها تکیه بر خطوط مشترک اتوبوس و دوچرخه، سرانجام پاریس مسیرهای اختصاصی محافظت‌شده‌ای را برای رفت و آمد دوچرخه‌ها در شانزلیزه ساخته است. این تغییر جدید باعث شده است که پاریس، پنج امتیاز از شاخص سال ۲۰۱۷ ما را به دست بیاورد. تعداد کودکان دوچرخه‌سوار این شهر رو به افزایش است و همچنین ۳۰ درصد از ترافیک خیابان «روی ریولی» به دوچرخه‌سواران اختصاص دارد.

اصلاحات: اگرچه زیرساخت‌های اساسی امر مهمی است، اما باید به جزئیات امکانات مانند نحوه ارتباط دوچرخه‌ها در تقاطع، نحوه ارائه خدمات به کاربران با هر توانایی و در هر سنی توجه بیشتری شود.

۹. وین، اتریش

وین این بار با تقویت نقاط ضعف خود توانست در لیست ۱۰ شهر برتر دوچرخه‌دوست جهان قرار بگیرد.  این شهر با سرمایه‌گذاری متوسط روی زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری در خیابان به مکان مناسبی برای حرکت دوچرخه‌ها تبدیل شده است.

اصلاحات: دشوار است بدانید که چگونه وین می‌تواند بدون سرمایه‌گذاری‌های مهم در زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری ایمن و مطمئن، رتبه‌های بالاتری را کسب کند. توقع از دوچرخه‌سواران برای به اشتراک گذاشتن خطوط دوچرخه با اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها منسوخ و خیالی است. شما از یک عابر پیاده نمی‌خواهید که در وسط خیابان شلوغ Neustiftgasse قدم بزند، چا باید از یک دوچرخه‌سوار چنین چیزی را بخواهید؟

10 شهر برتر دوچرخه دوست در جهان

۱۰. هلسینکی، فنلاند

پایتخت فنلاند نیز مانند پاریس به یکی از بهترین کلان‌شهرها برای حمل و نقل پایدار در جهان تبدیل شده است و تا سال ۲۰۲۰ روی افزایش ۱۵ درصدی دوچرخه‌سوار هدف‌گذاری کرده است که در حال حاضر به افزایش ۱۱ درصدی با تقسیم جنسیتی برابر رسیده است. این شهر با داشتن ۸۰۰ مایل زیرساخت دوچرخه و ۱۲ مایل مسیر بزرگراه دوچرخه‌سواری (۸۷ مایل دیگر نیز برنامه‌ریزی شده است) در حال برنامه‌ریزی برای بازسازی Hämeentie، بلوار اصلی شهر تا سال ۲۰۲۰ است.

۱۰ شهر برتر دوچرخه دوست در جهانمنبع: WIRED

مترجم: محبوبه پوریوسفی

اشتراک در: